Piątek 08.05.2020 – TEMAT DNIA: Kolory wiosny

maj 7, 2020

DZIEŃ DOBRY PSZCZÓŁKI

ZAPRASZAM DO WSPÓLNEJ ZABAWY

PIĄTEK 08.05.2020 r.TEMAT DNIA: KOLORY WIOSNY

  1. Słuchanie wiersza I. R. Salach pt: „Tęcza”.

Potrzebujemy:

Dużą kartkę białego papieru,pędzel, farby w kolorach: czerwonym, niebieskim, żółtym, pomarańczowym, fioletowym, zielonym, granatowym.

Rodzic recytując wiersz, maluje jednocześnie farbami akwarelowymi barwne łuki, zaczynając od dołu.

Tęcza ma siedem kolorów,

kolorów siedem ma.

Wymienił je Karolek,

wymienię je i ja.

Kolor fioletowy pierwszy

przyszedł mi do głowy.

Granatowy kolor ciemny

dla oka jest przyjemny.

Za nim będzie błękit

jak błękitne niebo.

Potem zieleń traw.

Nie pytaj mnie, dlaczego.

Barwa żółta jak słoneczko i pomarańczowa,

na końcu czerwona – i tęcza gotowa.


2. Rozmowa na temat wiersza.
Rodzic pyta:

  • Ile kolorów ma tęcza?
  • Jakie kolory występują w tęczy?
  • Obok jakiego koloru znajduje się np. kolor pomarańczowy?
  • Pyta również o położenie innych kolorów.

3. Wyjaśnienie zjawiska powstawania tęczy.
Proszę obejrzyjcie ten filmik

https://www.youtube.com/watch?v=X5OTGXAk7yU


Potrzebujemy:

Zdjęcia z widoczną tęczą (znajdują się na końcu zajęcia).
Rodzic pyta:

  • Co to jest tęcza?
  • Jak powstaje tęcza?
  • Jaki kształt ma tęcza?
  • Uzupełnia wypowiedzi dzieci.
  • Pokazuje zdjęcia, na których jest widoczna tęcza.

Tęcza to zjawisko optyczne i meteorologiczne. Powstaje na niebie wtedy, kiedy pada deszcz i świeci słońce. Dzieje się tak dlatego, że promienie słońca, kierując się w stronę ziemi, napotykają na swojej drodze krople wody. Przechodzą przez nie, w wyniku czego białe światło słoneczne zmienia się w wielobarwne widmo. Tworzy na niebie kolorowy most.


4. „W krainie kolorów” – rozwiązywanie zagadek o kolorach.

Dziecko rozwiązuje zagadki i wybiera klocek w kolorze o którym mowa i podnosi go do góry.

  • w jakim kolorze mają butki krasnoludki (czerwony)
  • powiedz, w jakim kolorze są gorące słońce i piasek nad morzem (żółty)
  • w tym kolorze jest niebo i morze (niebieski)
  • tego koloru szukaj na łące, jest nim trawa i żabki skaczące (zielony)
  • taki kolor ma marchewka i pomarańcza (pomarańczowy)
  • jakim kolorem pytam wszystkich maluje się fiołki lub śliwki (fioletowy)
  • gdy zimą śnieg pada przez dzień cały świat staje się nagle… (biały)

5. Poszukiwanie kolorów tęczy.

Utrwalanie barw podstawowych i barw pochodnych.
Potrzebujemy:Trzy koła wycięte z bibuły, w kolorach podstawowych: żółtym, czerwonym i niebieskim (dla każdego dziecka).

  • Dzieci nakładają je na siebie.
  • Obserwują pod światło powstałe kolory pochodne i je nazywają: fioletowy, zielony, pomarańczowy.
  • Przypominają, jakie kolory należało ze sobą połączyć, aby je otrzymać.

6. Zobaczcie proszę film o kolorach :

https://www.youtube.com/watch?v=P_lMR5cceBk

7. Polecam wspólne rodzica z dzieckiem MASAŻYKI 🙂


Masażyki to zabawy oparte na dotyku. Powstały z myślą o dzieciach i rodzicach,aby pogłębiać ich więź uczuciową. Masażyki uczą dzieci: orientacji we własny ciele, pomagają poznać kierunki (góra-dół, lewo-prawo), pozwalają doznawać różnego rodzaju bodźce dotykowe.Masażyki pomagają dziecku skoncentrować się na sobie, swoim ciele,dzięki czemu uspokaja się, odpręża.
Słońce świeci (masujemy górną partię pleców ruchami okrężnymi całej dłoni)pada deszcz (klepiemy po plecach opuszkami palców)i po plecach biegnie dreszcz. (wędrujemy wszystkimi palcami przez całe plecy z dołu do góry)A ja za nim bam, bam, bam (delikatnie przebiegamy po plecach piąstkami)tu Cię mam ! (łaskoczemy boki pod żebrami)
Gąbka masuje (masujemy plecy ruchami okrężnymi całej dłoni)wałek wałkuje (przesuwamy dłonie wzdłuż kręgosłupa)Grzebień drapie (drapiemy plecy wszystkimi palcami z góry na dół)Dreszczyk łapie (szczypiemy delikatnie w szyję).


8. Rozmowa na temat biedronek.
Zdjęcia biedronek: dwukropki, siedmiokropki, dziesięciokropki, dwudziestokropki i biedroneczki łąkowej (na końcu).


Rodzic pyta: Co wiecie o biedronkach?Ile kropek mają biedronki? Czy wszystkie biedronki są czerwone?
Biedronki są pożytecznymi owadami, gdyż zjadają mszyce. Zimę spędzają w ciepłych i zacisznych miejscach, np.: w szczelinach, w korze drzew, pod parapetami, w liściach. W Polsce występuje kilka gatunków biedronek. Najczęściej spotykane są biedronka siedmiokropka i biedronka dwukropka. Mają czerwony pancerzyk i czarne kropki. Nieco inaczej wyglądają biedronki dziesięciokropki.Mają pomarańczowo-czerwony pancerzyk i czarne kropki.Biedronki dwudziestokropki mają żółty lub kremowy pancerzyk i czarne kropki. Biedroneczki łąkowe mają czarny pancerzyk i czerwone lub żółte kropki. Biedronki, choć są maleńkie i delikatne, potrafią bronić się przed wrogami. Wydzielają żółtą, nieprzyjemnie pachnącą ciecz, którą odstraszają przeciwnika.


9. Pomysły na pracę plastyczną pt: „Tęcza”:
https://www.youtube.com/watch?vafOVx0T-f-zM

https://www.youtube.com/watch?v=V20yRybrYeA


Miłego dnia

Pozdrawiam

Pani Kasia

Skip to content