WITAM PSZCZÓŁKI I ZAPRASZAM DO WSPÓLNEJ ZABAWY
ŚRODA 22.04.2020 r. – DZIEŃ ZIEMI. TEMAT DNIA: MALI EKOLODZY
- Kształtowanie nawyków proekologicznych, poznawanie znaczenia nowych słów: ekolog, recykling.
Proszę, aby dzieci obejrzały bajkę edukacyjną „Rady na odpady”
https://www.youtube.com/watch?v=0WS8vo0iD2k
2. Segregujemy śmieci – zabawy inspirowane opowiadaniem M. Strękowskiej-Zaremby pt: „Kosz”.Naprzeciwko budynku szkoły, między wysokimi blokami leżał park miejski. Wiosną zielenił się pośród białych budynków jak morze o połyskliwych wodach. W samym środku parku była fontanna, a dookoła niej stały ławki dla zmęczonych spacerowiczów. Obok jednej z ławek znajdował się kosz na śmieci. Nie różnił się niczym od innych koszy w parku. Wisiał na metalowym stojaku, więc czasami, gdy wiał silny wiatr, kołysał się, zgrzytając cicho. Pewnego słonecznego dnia Grzesiek i Piotrek wracali ze szkoły przez park. Grzesiek poczęstował kolegę gumą do żucia. Piotrek podziękował. Obaj odwinęli gumy, ale tylko Grzesiek wrzucił papierek do kosza, Piotrek zaś rzucił swój na chodnik. Rozległo się nieprzyjemne zgrzytnięcie, jednocześnie coś błysnęło przed oczami Piotrka. Wydawało się mu, że kosz spojrzał na niego groźnymi, wężowymi ślepiami. Chłopiec zajrzał nawet do środka, żeby sprawdzić, czy w koszu nie ukryło się jakieś zwierzę. Na dnie leżał tylko papierek wrzucony przez Grześka. – Czego tam szukasz? – zdziwił się kolega. – Własnego rozumu – Piotrek zażartował sam z siebie. W ciągu kolejnych dni przechodziło obok kosza wiele osób. Większość z nich postępowała ze swoimi śmieciami jak Grzesiek, ale niestety, byli i tacy śmieciarze jak Piotr. Nawet nie patrzyli, gdzie rzucają papierki, kartony czy butelki. Ania, ładna brunetka z zadartym nosem, rzuciła karton po soku w krzaki za koszem. Wojtek, wysoki jak koszykarz, rzucił torebkę po orzeszkach pod nogi. Jeden pan w kraciastych spodniach wrzucił foliową torebkę między kwiaty na rabatce. Kosz zgrzytał raz po raz, ale kto by się przestraszył zgrzytających zawiasów zwykłego kosza na śmieci. Nocą jednak wszystkim, którzy śmiecili w parku, przyśnił się kosz. Łypał na nich zimnymi oczami, zrywał się z metalowego stojaka i zmieniał ich sny w przerażające koszmary. Panu w kraciastych spodniach przyśniło się, że ogromna, sprasowana kula śmieci wielkości piętrowego budynku toczy się wprost na niego, a on nie może się ruszyć. Wojtka, wysokiego jak koszykarz, sen uwięził w labiryncie, którego jedyne wyjście zasypały zwały śmieci. Anię, ładną brunetkę z zadartym nosem, oblazły śliskie larwy owadów, które wysypały się z przepastnego kosza z jej snu. To było straszne przeżycie! Kosz ze snu Piotrka zmienił się w gigantyczną, włochatą stonogę. Jej przerażająca paszcza rozwarła się nagle, Piotrek wrzasnął: „Ratunku!” i spadł z łóżka na twardą podłogę. Sny powtarzały się wielokrotnie. Osoby, które zaśmiecały park, zapamiętały je na bardzo długo i nigdy więcej nie wyrzucały śmieci pod nogi, w trawę czy w krzaki. Nawet wtedy, gdy w parku wymieniono kosze na nowe, nie chciały ryzykować i zawsze wrzucały śmieci tam, gdzie ich miejsce. Każdy śmieć przypominał im koszmarne sny, których mogli uniknąć, gdyby dbali o czystość i porządek.
3. Rozmowa na temat opowiadania. Dzieci opowiadają, co robili ludzie ze śmieciami w parku. Rodzic odczytuje wypowiedzenia: Ale bałagan, ale brudno. Nikt tu nie dba o to, żeby odpady były na swoim miejscu. Wstyd! Tak nie robimy! Teraz w parku każdy odpad trafia w odpowiednie miejsce. Oby tak było dalej! Rodzic pyta także: Ile koszy na śmieci znajdowało się w parku?Co wyobrażały sobie osoby spacerujące po parku? Rodzic pyta dzieci, jak można nazwać osobę, która dba o środowisko. Uzupełnia wypowiedzi dzieci. Wyjaśnia znaczenie słowa ekolog. Ekolog to specjalista w dziedzinie ochrony przyrody. To osoba, która żyje w zgodzie z naturą, dba o środowisko, o zużycie wody i energii, segreguje odpady.
4. Rodzic zaprasza dzieci do zabawy w ekologów, podczas której poznają kolejny sposób chronienia przyrody. Określanie kolorów pojemników na poszczególne odpady. Rozwiązywanie zagadek dotykowych Co to jest? Potrzebujemy: Trzy kosze, worek, kolorowe kartki, w tym w kolorach: niebieskim, żółtym i zielonym, gazeta, plastikowy kubek, puszka, słoik, napisy: papier, plastik, metal, szkło, klej.
- Rodzic wnosi do pokoju trzy kosze, prosi dzieci o przyklejenie na każdym koszu jednej kartki:
żółtej, zielonej, niebieskiej.
- Pyta, czy dzieci widziały pojemniki w takich kolorach i czy wiedzą, do czego one służą.
- Prosi dziecko o wyjęcie z worka jednego przedmiotu i odgadnięcie, co to jest.
Dzieci kładą na stoliku wyjęte przedmioty: gazetę, plastikowy kubek, puszkę i słoik.
- Rodzic pyta, z jakiego materiału są wykonane poszczególne przedmioty.
- Następnie wprowadza do czytania całościowego wyrazy: papier, plastik, metal, szkło.
- Prosi dzieci o przyporządkowanie napisów do odpowiednich pojemników i ich naklejenie:
- (Proszę pomóc dzieciom młodszym)
na żółtą kartkę napisu plastik i metal, na zieloną – szkło, na niebieską – papier.
5. Na koniec zabawy Rodzic pokazuje dzieciom przyniesione przez siebie odpady, których nie można wrzucić do żadnego pojemnika (odpady organiczne, baterie oraz ubrania). Układa je na środku pokoju i pyta dzieci, czy wiedzą, co należy zrobić z takimi śmieciami. Dzieci próbują znaleźć odpowiedź. Rodzic informuje, że: • stare ubrania wrzuca się do pojemników na niepotrzebną odzież, • baterie należy odnieść do punktu odbioru sprzętu elektrycznego i elektronicznego, do specjalnych pojemników w wyznaczonych miejscach, gdyż są bardzo szkodliwe dla środowiska i należy je utylizować (wyjaśnia to pojęcie) w specjalnych miejscach, • takie odpadki, jak skórki od banana czy ogryzki po jabłkach, to tak zwane odpady biodegradowalne (wyjaśnia to pojęcie), które należy wrzucać do specjalnych pojemników. Najlepiej jednak byłoby zakopać je w ziemi, gdzie się rozłożą i użyźnią glebę.
6. Rozmowa na temat recyklingu. Potrzebujemy: Gazeta, plastikowy kubek, puszka, słoik.Rodzic pyta dzieci: Co daje nam segregowanie śmieci? Czy znacie pojęcie recykling? Następnie wyjaśnia, co dzieje się z posegregowanymi odpadami. Bierze do ręki po jednym przedmiocie każdego rodzaju, np.: gazetę, plastikowy kubek, puszkę i słoik, i przekazuje informacje na temat tego, co dzieje się dalej z każdym z tych odpadów. Informuje, że są to surowce wtórne. Ludzie segregują je, gdyż mogą wyprodukować z nich nowe przedmioty. Recykling to proces ponownego wykorzystania odpadów – wykonywanie nowych rzeczy ze starych. Jeśli zbierzemy razem odpady szklane lub metalowe, to po przerobieniu znów będą szkłem lub metalem. Rodzic zachęca dzieci do segregowania odpadów w domu.
7. Piosenka „Święto Ziemi”https://www.youtube.com/watch?v=nc3P_JsxNaA
8. Propozycja pracy plastycznej na Dzień Ziemi:
ZIEMIA: https://www.youtube.com/watch?v=pxmuBkvUDYo
Miłego dnia
Pozdrawiam,
Pani Kasia 🙂