WITAM PSZCZÓŁKI I ZAPRASZAM DO WSPÓLNEJ ZABAWY
ŚRODA 29.04.2020 r. TEMAT DNIA: ZAWODY W MOJEJ MIEJSCOWOŚCI
1. Co jest cięższe? – słuchanie wiersza M. Strękowskiej-Zaremby pt: „Małe miasteczko”:
W małym miasteczku nie ma wieżowców,schodów ruchomych ni zoo, lecz drzew tu więcej, kwiatów i ptaków, które śpiewają wesoło. Dokoła rynku stoi rząd domów w siedmiu kolorach tęczy; ruch jest nieduży, spokojnie, miło,czasami pszczoła zabrzęczy. Czyste powietrze pachnie zielenią, na niebie świeci słoneczko, wszędzie jest blisko, ludzie się znają, dbają o swoje miasteczko.
2. Rozmowa na temat wiersza. Rodzic pyta dzieci:Czego nie ma w małym miasteczku? Czego w małym miasteczku jest więcej? Co to znaczy: dbać o swoje miasteczko?Rodzic kontynuuje rozmowę. Pyta: Czym zajmują się dorośli w naszej miejscowości? Jakie wykonują zawody?
3. Rozwiązywanie zagadek. Poznawanie zawodów charakterystycznych dla miejscowości zamieszkania.
Rodzic uwzględnia zawody najczęściej spotykane w miejscowości zamieszkania dzieci. Po odgadnięciu zagadek dzieci głoskują słowa będące ich rozwiązaniami.
4. Zagadki obrazkowe Kto tu pracuje?
Potrzebujemy:Zdjęcia: sklepu, szkoły, przychodni,pinezki do zawieszenia,kartki. Rodzic stopniowo odsłaniania kartki, pod którymi zawiesił wcześniej zdjęcia: sklepu, szkoły, przychodni. Dzieci nazywają obiekt przedstawiony na zdjęciu i podają nazwy zawodów, biorąc pod uwagę przedstawione miejsce pracy, np.: sklep – sprzedawca, szkoła – nauczyciel, przychodnia – lekarz.
5. Zagadki dotykowe Komu to jest potrzebne?
Potrzebujemy:Pudełko, gwizdek, garnek, puste opakowanie po mące. Dziecko wkłada rękę do pudełka, rozpoznaje za pomocą dotyku znajdujący się tam przedmiot i wymienia nazwę zawodu, w którym jest on niezbędny, np.: gwizdek – policjant, garnek – kucharz, puste opakowanie po mące – piekarz.
6. Czyje to ubranie? Rozpoznawanie zawodu po charakterystycznym elemencie ubioru. (zdjęcia na końcu):Czepek pielęgniarski, czapka z naszywką przedstawiającą chleb, hełm strażacki. Rodzic pokazuje dzieciom element ubioru osoby wykonującej dany zawód, np.: czapkę z naszywką przedstawiającą chleb – piekarz, hełm – strażak.7. Część badawcza – Co jest cięższe?
Dzieci swobodnie wypowiadają się na temat swoich obserwacji i doświadczeń w dokonywaniu zakupów z rodzicami w sklepie. Rodzic informuje je, że różne towary w sklepie mają różną masę.Robiąc zakupy, nie możemy wybrać samych najcięższych produktów, gdyż moglibyśmy ich nie unieść.Pyta dzieci, po czym poznałyby, który produkt jest cięższy od innych.Dzieci wypowiadają się swobodnie. Następnie Rodzic zaprasza je do zabawy:
• Odgadywanie masy dwóch przedmiotów. Pluszowa maskotka, gumowa zabawka. Dzieci siedzą na dywanie, Rodzic pokazuje im pluszową maskotkę oraz gumową zabawkę.Dzieci oglądają je z każdej strony, po czym na oko szacują ich masę;zastanawiają się, który przedmiot jest cięższy. Następnie Rodzic proponuje dzieciom sprawdzenie masy w inny sposób.
• Ważenie za pomocą samodzielnie skonstruowanej wagi.
Potrzebujemy:Patyk, dwie przezroczyste torebki, sznurek, pluszowa maskotka, klocki, kartka z obrazkami przedstawiającymi zabawkę pluszową i zabawkę gumową, mazak.
Rodzic konstruuje wagę za pomocą patyka, dwóch przezroczystych torebek oraz sznurka. Torebki zawiesza na końcach patyka, na jego środku mocuje uchwyt. Do jednej torebki wkłada np. pluszową maskotkę,a do drugiej – po jednym klocku. Dokłada klocki dotąd, aż ramiona wagi się wyrównają. Na kartce, przy obrazku przedstawiającym pluszową zabawkę,Rodzic rysuje odpowiednią liczbę kresek oznaczającą liczbę klocków użytych do zważenia. Podobnie Rodzic waży gumową zabawkę. Na koniec prosi dziecko o przeliczenie kresek postawionych przy poszczególnych obrazkach i podanie ich liczby. Dzieci liczą kreski i wspólnie dochodzą do wniosku, że cięższy przedmiot to ten, do którego zważenia użyto większej liczby klocków. Miłej zabawy
8. ZABAWA RUCHOWA z elementem rzutu i celowania –” Śmieci, do kosza”. Potrzebujemy:Kosz, arkusze gazety.
Dzieci pobierają od Rodzica po dwa arkusze gazety i zgniatają je, formując dwie kule. Dzieci ustawiają się w niedużej odległości od kosza. Wypowiadają słowa rymowanki K. Wilki wrzucają do kosza papierowe kule (śmieci): raz lewą ręką, raz prawą ręką. Rymowanka: „Jeden, dwa, do kosza śmieci wrzucam ja”. Zabawa powtarza się kilkakrotnie.Za każdym razem dzieci liczą swoje trafienia. Na koniec każde dziecko podaje liczbę trafień. Rodzic ogłasza zwycięzcę.
9. PIOSENKA „ZAWODY”:https://www.youtube.com/watch?v=u_2RTNZvFrc
10. FILM „POZNAJEMY RÓŻNE ZAWODY”:https://www.youtube.com/watch?v=K9TF6aefiUw
11. ZABAWA RUCHOWA: MASZYNISTA ZUCHhttps://www.youtube.com/watch?v=i76ClBnx2Ik
Miłego dnia
Pozdrawiam
Pani Kasia