Dzień dobry PRACOWITE MRÓWKI.
Zapraszam do wspólnej zabawy.
Pomoce do przygotowania przez rodziców w domu: kartki świąteczne wielkanocne, obrazki przedstawiające symbole kojarzące się z Wielkanocą (pisanki, jajka, koszyczek wielkanocny, baranek, zajączek), pocięty obrazek na 8 części przedstawiający koszyczek wielkanocy, jajka, łupiny cebuli, garnek, woda, ocet, plastelina, klej w płynie, kolorowy papier.
- Oglądanie kartek świątecznych. Zwrócenie uwagi na powtarzające się na nich elementy; wskazywanie symboli, które kojarzą się z Wielkanocą. Rodzic opowiada dziecku o Świętach Wielkanocnych. Wielkanoc nazywana jest Świętami Zmartwychwstania Pańskiego. Chrześcijanie obchodzą ją na pamiątkę zmartwychwstania Chrystusa, który pokonał śmierć i powrócił do żyjących. Wierzą, że ofiarował on swoje życie, żeby odkupić ludzkie winy.
- Rozmowa z dzieckiem na temat zwyczajów związanych z Wielkanocą. Rodzic prosi dziecko, aby wymieniło zwyczaje związane z Wielkanocą np. przedświąteczne porządki, robienie pisanek, święcenie pokarmów, odwiedzanie w kościołach grobu Pana Jezusa, wysiewanie zboża i rzeżuchy. Śniadanie wielkanocne w pierwszy dzień świąt i charakterystyczne potrawy, które się na nim spożywa (dzielenie się jajkiem, żurek z kiełbasą, baby i mazurki wielkanocne), odwiedzanie się.
- Ćwiczenia analizy i syntezy wzrokowej. Dziecko układa w całość wielkanocne kartki lub obrazki pocięte na części np. obrazek koszyczka wielkanocnego.
- Rozmowa na temat pisanek.
Rodzic zadaje dziecku pytania:
− Co to są pisanki?
− Kiedy przygotowujemy pisanki?
− Jak tworzy się pisanki?
5. Słuchanie ciekawostek na temat pisanek.
Rodzic czyta ciekawostki związane z pisankami.
Malowane we wzory jajko nazywa się pisanką, bo zgodnie z tradycją te wzory pisze się rozgrzanym woskiem na jajku, używając lejka ze skuwki od sznurowadeł oraz szpilki do robienia kropek. Gdy jajko z napisanym wzorem zanurzymy w farbie, a potem usuniemy wosk w gorącej wodzie, pozostanie jasny wzór na barwnym tle. Kiedyś pisanki zakopywano pod progami domów, aby zapewniły mieszkańcom szczęście i dostatek. Skorupki jaj wielkanocnych rzucano też pod drzewa owocowe, aby zapobiec szkodnikom i sprowadzić urodzaj. Dziewczęta myły włosy w wodzie, w której gotowano jajka na pisanki, aby bujnie rosły i podobały się chłopcom. W zabawie zwanej walatką lub wybitką toczono po stole pisanki lub uderzano nimi o siebie. Posiadacz stłuczonego jajka tracił je na rzecz właściciela nienaruszonej pisanki. Inną grą było rzucanie pisankami do siebie lub przerzucanie ich przez dachy kościoła.
6. Zabawa z wykorzystaniem tekstu rymowanki.
Jajeczko, jajeczko,
jesteś pisaneczką.
Dziecko wypowiada rymowankę, dzieląc słowa na sylaby i łącząc tę czynność z odpowiednimi
ruchami: jedna sylaba – przysiad, druga – wyprost (naprzemiennie).
7. Tworzenie własnej pisanki.
Rodzic wraz z dzieckiem mogą zabarwić jajka np. łupinami cebuli. Łupiny cebuli należy włożyć do garnka z wodą i dolać dwie łyżki octu. Do garnka wkładamy surowe jajko i gotujemy je kilka minut. Jajko powinno zabarwić się na kolor żółty, pomarańczowy lub brązowy.
Dziecko może również stworzyć własne pisanki np. przyklejając na jajku rozpłaszczone kuleczki i wałeczki kolorowej plasteliny lub przyklejając na jajku małe obrazki wycięte z kolorowych czasopism, oklejając puste miejsca kolorowym papierem.
8.Ćwiczenia dużych grup mięśniowych – Przedświąteczne porządki.
Dziecko naśladuje odkurzanie, trzepanie dywanów, mycie okien i wycieranie kurzu z mebli znajdujących się na różnej wysokości.
9. A na koniec odkrywanie litery f: małej i wielkiej, drukowanej i pisanej.
Proszę, aby dzieci wykonały w ćwiczeniach „Litery i liczby cz. 2” zadania ze str. 58-61.
Życzę miłego dnia i przyjemnej pracy 🙂
Katarzyna Gruca