WIELKANOCNE ZABAWY MATEMATYCZNE dla dzieci 6-letnich

kwi 9, 2020

Cele główne:

– porównywanie liczebności zbiorów, używanie określeń: „więcej”, „mniej”, „tyle samo”,
– utrwalenie znaków matematycznych =, +, >, <
– doskonalenie umiejętności dodawania, odejmowania

Dziecko :
– opowiada o obrzędach i zwyczajach wielkanocnych,
– przelicza i porównuje liczebność zbiorów,
– dodaje i odejmuje w zakresie 10,
– czyta ze zrozumieniem wybrane wyrazy i zdania         

Będą potrzebne papierowe kolorowe sylwety pisanek, kurczątek – liczmany (duże i małe)- można je wyciąć  z kolorowego bloku technicznego.

1. Zabawa -,,Pisanki’’
– przeczytaj dziecku 


Leżą w koszyku piękne pisaneczki
Kolorowe, malowane, pięknie układane
Pierwsza ma kropeczki, druga gwiazdki złote
A na trzeciej siedzi malowany kotek.

– Jak była pierwsza? (…druga? …trzecia?)
(dziecko może je narysować, przelicza  głośno  od 1-10 ( pierwsza pisanka, druga pisanka itd.)      

       
2. Słuchanie opowiadaniaBajeczka na Wielkanoc”

Dostał Jaś od mamy
Farbki całkiem nowe
Wymalował na trzech jajkach
Wzorki kolorowe.
Ułożył pisanki w świątecznym koszyku
T e zaczęły się przechwalać
Narobiły krzyku
– Jestem w paski
– A ja w kropki
– Na mnie gwiazdka złota
Jakie wzory i kolory
Prześliczna robota
Ja piękniejsza, ja śliczniejsza
Wnet się posprzeczały
Każda ładna, każda zgrabna
Chociaż każda inna
Żadna z was się o pierwszeństwo
Kłócić nie powinna.


– Powiedz , ile pisanek pomalował Jaś.
– Jaki wzorek miała pierwsza? (…druga?, …trzecia?)


3. Zabawa – Jaki  kolor? (narysować i wyciąć z papieru kolorowe sylwety pisanek ,,duże’’ i ,,małe’’)

Zadaj pytanie:
– Jakiego koloru są pisanki?
– Czy wszystkie mają taką samą wielkość? (duże, małe) z papieru
– Ile jest pisanek w każdym kolorze?

– ile jest ,,dużych,’’ a ile ,,małych ‘’pisanek?

Dziecko grupuje pisanki wg wielkości oraz barwy. Liczy pisanki w poszczególnych grupach.

4. Zabawa ruchowa z elementami liczenia


– Podskocz 8 razy
– Tupnij 5 razy
– Zaklaszcz 2 razy itd.

5. Przeliczanie z Zajączkiem Wielkanocnym

Potrzebne będą maskotka lub obrazek Zajączka, liczmany. (to mogą być guziki, kapsle, klamerki  itp.) Zajączek ma problemy z liczeniem. Celowo podczas liczenia popełniamy błędy i prosimy dziecko, żeby nas poprawiało. Kładziemy na stole 10 klamerek i mówimy dziecku, że jest ich 7, dziecko nas poprawi, a jeżeli nie zauważy pomyłki to poproście dziecko o przeliczenie klamerek itp.

(Zabawę powtarzamy, zmieniamy warianty)

6. Kurczaczki i jajka – porównywanie liczebności zbioru: ,,więcej ‘’,,mniej ‘’,,tyle samo’’

Kładziemy przed dzieckiem określoną liczbę kurczaczków i jajek (papierowe sylwety – 10), prosimy, żeby połączyło je w pary, pytamy czy każdy kurczaczek będzie miał swoje jajko. Kolejnym wariantem jest rozdzielanie pisanek po równo, żeby każdy kurczaczek dostał ,,tyle samo ‘’jajek. Następnie rozdzielamy kurczaki na dwie części –po lewej stronie kartki – 5 kurczaków i po prawej – 5 kurczaków, rozdzielamy jajka tak, żeby raz po lewej stronie kurczaki miały ,,więcej’’ jajek, a raz ,,mniej’’.  Następnie pytamy dziecko, po której stronie kartki (lewa – prawa) jest ,,więcej ‘’lub ,,mniej’’ jajek?

7. Kurczaczki – utrwalanie zapisu graficznego cyfr od 1-10

Kładziemy przed dzieckiem karteczki z cyframi (od 1-10). Prosimy, żeby włożyło do koszyczka                

 (pudełka) tyle jajek, kurczaków, ile napisane jest  na kartce.

8. Dopasowywanie cyfry do liczby pisanek

Kładziemy przed dzieckiem daną liczbę pisanek. Prosimy, żeby dopasowało do nich odpowiednią cyfrę.

9. Zadania tekstowe z historyjką

Dzieci lubią liczyć przy pomocy zadań tekstowych. Dzieci wolą zadania z historyjką niż samo „suche” liczenie. Jako, że zbliżają się święta Wielkanocne historyjki będą oczywiście o Zajączku, pisankach, kurczakach itp.      

                                                                                                                                                                                

Zadanie 1: Zajączek miał w koszyczku 10 pisanek. 1 zaniósł kurczakowi, a 3 rozdał dzieciom. Ile zostało pisanek w koszyczku zajączka?

(dziecko układa z rozsypanki cyfrowej działanie:  10 – 1 –  3 = 6


Zadanie 2:  Z jajek w kurniku wykluło się 10 kurczaków. 5 kurczaków wyruszyło zarazem z zajączkiem roznosić wielkanocne prezenty. Ile kurczaków zostało w kurniku?  działanie:  10 – 5 = 5

Zadanie 3:  Mama kupiła  4  cukrowe baranki. 3 baranki kupił tata. Ile baranków cukrowych kupili rodzice?  (4 + 3 = 7)

(dzieci   potrafią same ułożyć zadanie tekstowe – spróbujcie na pewno Wam się uda !!!)

10. Karty pracy cz.4 str. 68 (dzieci liczą pisanki, wpisują odpowiednie liczby znaki, czytają zapisy).

11. Karty pracy cz.4 str.69 (dzieci obliczają działania, kolorują odpowiednio rysunek pisanki).

Strona internetowa z propozycjami zabaw dla dzieci:

Strona programu wspomagającego naukę dzieci z zakresu podstawowych zagadnień matematycznych takich jak liczenie, dodawanie, odejmowanie, porównywanie liczb. Program jest bezpłatny.

http://matematykadladzieci.pl/

Pozdrawiam

Pani Janka

Skip to content