LOGOPEDIA
O ZAJĘCIACH


Udział w zajęciach logopedycznych zaczyna się po zdiagnozowaniu dzieci podczas badań
przesiewowych.
Badania przesiewowe wykonano za zgodą rodziców w październiku i listopadzie 2020 r. w grupach 4, 5, 6 latków
oraz w styczniu 2021 r. w grupie najmłodszej.
Dzieci objęto terapią ze względu na:
– zaburzoną pracę narządów artykulacyjnych,
– nieprawidłową wymowę głosek szeregu szumiącego, syczącego i ciszącego,
– nieprawidłową wymowę głoski r, mowę bezdźwięczną,
– opóźniony rozwój mowy,
– utrzymujące się substytucje, uproszczenia spółgłoskowe.
Prowadzenie terapii logopedycznej obejmuje wg. potrzeb:
– ćwiczenia oddechowe: wyrabianie prawidłowego oddechu przez nos, wydłużanie fazy
wydechowej,
– ćwiczenia prawidłowego połykania,
– ćwiczenia motoryczne narządów artykulacyjnych zmierzające do wywołania zaburzonych
głosek; w tym pionizowanie języka i uzyskiwanie prawidłowej pozycji spoczynkowej języka,
– ćwiczenia słuchowe: usprawnianie odbioru bodźców akustycznych, ćwiczenia słuchu
fonematycznego, rozróżnianie głosek dobrze i źle wypowiedzianych;
– głosowe: wyrabianie właściwej tonacji, kierowanie głosu na maskę, ćwiczenia modulowania siły
głosu, naśladowanie dźwięków;
– artykulacyjne: wywoływanie głosek w izolacji, utrwalanie ich poprawnej realizacji w sylabach,
logotomach, wyrazach, zdaniach, opowiadaniach;
– leksykalne: rozwijanie zasobu słownictwa poprzez opowiadanie historyjek obrazkowych,
opowiadanie ilustracji, wysłuchanego tekstu, udzielanie odpowiedzi na pytania, gry i zabawy
ortofoniczne. Podczas zajęć logopedycznych doskonali się również sprawność grafomotoryczną,
myślenie przyczynowo-skutkowe, percepcję wzrokową i słuchową.
PLAN ZAJĘĆ

MATERIAŁY DODATKOWE


Drodzy Rodzice
Pamiętajcie o systematycznych ćwiczeniach z waszymi dziećmi. Tylko w ten sposób razem uzyskamy pozytywne efekty pracy logopedycznej. Nie zapominajcie również o ćwiczeniach wzmacniających pracę narządów artykulacyjnych. Wystarczy kilka minut dziennie, aby utrwalić umiejętności zdobyte podczas zajęć logopedycznych w przedszkolu. W razie jakichkolwiek pytań zapraszam na konsultacje indywidualne.
Logopeda Magdalena Minor
Rrrymowanki – wierszyki do utrwalania wymowy głoski R
Posłuchaj wierszyków o głosce R. Powtarzaj wyrazy, w których słyszysz tę głoskę. Spróbuj nauczyć się fragmentu rymowanki na pamięć. Powodzenia 🙂 „Rrrymowanka” Ryba, rower, rak, rakieta,radar, rolka, rynna, rów,ryż, rabarbar i roleta,to na R plejada słów.Bo R drży, bo...
Zalety czytania współuczestniczącego, czyli czytania „dopowiadania”
W opowieściach słowno-obrazkowych, dzięki zastosowaniu dużej czcionki i zastąpieniu niektórych słów obrazkami. tekst nie jest przeładowany i nie wymaga od dziecka nadmiernie długiego okresu skupienia i koncentracji. Obrazki uczynią czytanie przyjemniejszym, a...
Rozwój mowy to nie tylko słowa. Od jedzenia do mówienia – Paulina Mistal, blog fizjosensorycznie.pl
Warto przeczytać, w jaki sposób rozszerzanie diety dziecka, wczesna nauka picia z kubka otwartego, gryzienie, żucie i prawidłowe połykanie, wpływają na usprawnianie pracy narządów artykulacyjnych i prawidłowy rozwój mowy....
Wiersze do utrwalania wymowy głosek szumiących
Pełne humoru wierszyki Jana Brzechwy do wymowy głosek szeregu szumiącego. Zachęcam do nauki na pamięć wybranych fragmentów oraz ilustrowania tekstu wymyślonymi przez dzieci ruchami. Można ćwiczyć też słuch fonematyczny i samodzielnie czytanie, niektóre starszaki już...
Różnicowanie sz – s Bliżej Przedszkola
zabawy-logopedyczne-z-gloska-sz-pd-221-1254Pobierz
Propozycje ćwiczeń oddechowych, artykulacyjnych i słuchowych w domu
https://www.logotorpeda.com/strefa-rodzica/logopedia-w-kuchni-cwiczenia-oddechowe-i-sluchowe-pomysly-na-dlugi-pobyt-w-domu-z-dzieckiem/...
Etapy rozwoju mowy dziecka
Ćwiczenia przygotowujące do wywołania głoski R
"Malowanie sufitu" językiem, od wałka dziąsłowego do tylnej ściany gardła Unoszenie szerokiego języka do wałka dziąsłowego Ssanie czubkiem języka cukierka (lub naśladowanie) Mlaskanie szerokim językiem Kląskanie Liczenie czubkiem języka górnych zębów Rysowanie...
Wstępne ćwiczenia słuchu fonematycznego
„Woda” – ćwiczenia percepcji słuchowej
Posłuchaj i powiedz, co to za dźwięki?