LOGOPEDIA

O ZAJĘCIACH

Udział w zajęciach logopedycznych zaczyna się po zdiagnozowaniu dzieci podczas badań
przesiewowych.
Badania przesiewowe wykonano za zgodą rodziców w październiku i listopadzie 2020 r. w grupach 4, 5, 6 latków
oraz w styczniu 2021 r. w grupie najmłodszej.

Dzieci objęto terapią ze względu na:
– zaburzoną pracę narządów artykulacyjnych,
– nieprawidłową wymowę głosek szeregu szumiącego, syczącego i ciszącego,
– nieprawidłową wymowę głoski r, mowę bezdźwięczną,
– opóźniony rozwój mowy,
– utrzymujące się substytucje, uproszczenia spółgłoskowe.

Prowadzenie terapii logopedycznej obejmuje wg. potrzeb:
– ćwiczenia oddechowe: wyrabianie prawidłowego oddechu przez nos, wydłużanie fazy
wydechowej,
– ćwiczenia prawidłowego połykania,
– ćwiczenia motoryczne narządów artykulacyjnych zmierzające do wywołania zaburzonych
głosek; w tym pionizowanie języka i uzyskiwanie prawidłowej pozycji spoczynkowej języka,
– ćwiczenia słuchowe: usprawnianie odbioru bodźców akustycznych, ćwiczenia słuchu
fonematycznego, rozróżnianie głosek dobrze i źle wypowiedzianych;
– głosowe: wyrabianie właściwej tonacji, kierowanie głosu na maskę, ćwiczenia modulowania siły
głosu, naśladowanie dźwięków;
– artykulacyjne: wywoływanie głosek w izolacji, utrwalanie ich poprawnej realizacji w sylabach,
logotomach, wyrazach, zdaniach, opowiadaniach;
– leksykalne: rozwijanie zasobu słownictwa poprzez opowiadanie historyjek obrazkowych,
opowiadanie ilustracji, wysłuchanego tekstu, udzielanie odpowiedzi na pytania, gry i zabawy
ortofoniczne. Podczas zajęć logopedycznych doskonali się również sprawność grafomotoryczną,
myślenie przyczynowo-skutkowe, percepcję wzrokową i słuchową.

PLAN ZAJĘĆ

Zajęcia odbywają się we wtorki i czwartki w godzinach: 10:15 – 11.30, 12:15 – 16:00.

MATERIAŁY DODATKOWE

Drodzy Rodzice
Pamiętajcie o systematycznych ćwiczeniach z waszymi dziećmi. Tylko w ten sposób razem uzyskamy pozytywne efekty pracy logopedycznej. Nie zapominajcie również o ćwiczeniach wzmacniających pracę narządów artykulacyjnych. Wystarczy kilka minut dziennie, aby utrwalić umiejętności zdobyte podczas zajęć logopedycznych w przedszkolu. W razie jakichkolwiek pytań zapraszam na konsultacje indywidualne.

Logopeda Magdalena Minor

„Dbamy o przyrodę” – gimnastyka buzi i języka

„Dbamy o przyrodę” – gimnastyka buzi i języka

Oto zestaw ćwiczeń buzi i języka na ten tydzień. Wykonuj je przed lusterkiem, każde ćwiczenie kilkukrotnie. Rzeka – naśladuj łódkę płynącą po rzece od brzegu do brzegu: poruszaj językiem pomiędzy otwartymi kącikami ust. Naśladuj odgłos rzeki: plum, plum, plum.• Rybki...

„W wiejskiej zagrodzie” – gimnastyka buzi i języka

„W wiejskiej zagrodzie” – gimnastyka buzi i języka

Oto zestaw ćwiczeń buzi i języka na ten tydzień. Wykonuj je przed lusterkiem, każde ćwiczenie wykonaj kilka razy. Być może masz wśród zabawek figurki/maskotki zwierząt gospodarskich. Baw się nimi podczas wykonywania ćwiczeń, zbuduj zagrodę z klocków, naśladuj ruchy...

Wierszyki o zwierzętach utrwalające wymowę głosek szumiących

Wierszyki o zwierzętach utrwalające wymowę głosek szumiących

„Szara myszka” Szara myszka w szafie mieszkaa na imię ma Agnieszka.Ma w szufladzie trzy koszule,kapelusze, szelki, sznurek.Grywa w szachy, pisze wiersze,tuszem robi szlaczki pierwsze.Chętnie szynkę je i groszek,kaszę, gulasz, gruszek koszyk. „Żaba i żuk” Duża żaba nad...

„Wielkanocne balony” – ćwiczenia oddechowe

„Wielkanocne balony” – ćwiczenia oddechowe

Balonik powiedziałdo swej koleżanki:– Wielkanoc! MusimyZmienić się w pisanki! Wyobraź sobie, że nadmuchany balon to duże jajko, które trzeba zamienić w pisankę. Spróbuj samodzielnie go nadmuchać i ozdobić, rysując na nim różne wzorki. Zamiast balonika możesz użyć...

„Wielkanoc” – rozwijanie umiejętności komunikacyjnych

Powiedz, co widzisz na obrazku.Do jakich świąt przygotowują się zwierzątka?Nazwij zwierzęta, spróbuj je policzyć.Kto maluje pisanki?Jakiego koloru farby stoją na pieńku w lesie?Co robią króliczki?Gdzie ukryły się pisanki?Gdzie rosną muchomory?Powiedz, co mogło...

WIELKANOCNE ĆWICZENIA ARTYKULACYJNE

WIELKANOCNE ĆWICZENIA ARTYKULACYJNE

Ćwiczenia logopedyczne usprawniające narządy mowy – język, wargi, żuchwę. Jajko – dzieci otwierają i zamykają wargi, układając je tak, aby były zaokrąglone jak jajko. Gorące jajko – dzieci nabierają powietrze nosem, a wypuszczają ustami, naśladując dmuchanie na jajka....

Ćwiczenia dźwiękonaśladowcze z „Ptasim Radiem”

Ćwiczenia dźwiękonaśladowcze z „Ptasim Radiem”

Dzień dobry. Pozostajemy nadal w świecie ptaków 🙂 Doskonałym połączeniem tematyki o ptakach i ćwiczeń dźwiękonaśladowczych jest wiersz Juliana Tuwima „Ptasie radio”. Zadania dla dzieci: - próby powtarzania ptasich śpiewów w połączeniu z ruchem - „fruwamy” po całym...

Ćwiczenia artykulacyjne „Powroty ptaków”

Ćwiczenia artykulacyjne „Powroty ptaków”

ĆWICZENIA ARTYKULACYJNE „POWROTY PTAKÓW” Fruwający ptak – dzieci dotykają czubkiem języka za górnymi i za dolnymi zębami, tak jak ptak, który siada na gałęzi drzewa i na ziemi. Dziobek ptaka – dzieci wypychają wargi do przodu i, na zmianę, zamykają je i otwierają....