DZIEŃ DOBRY PSZCZÓŁKI
ZAPRASZAM DO WSPÓLNEJ ZABAWY
CZWARTEK 14.05.2020 r.TEMAT DNIA: W MOIM DOMU
- Przygotowanie pomocy do zajęć.
Odrysowywanie i wycinanie figur geometrycznych.
Potrzebujemy dla każdego dziecka: kartka w jednym z podanych kolorów: czerwonym, zielonym, żółtym, niebieskim, szablony figur geometrycznych różnej wielkości (prostokątów, kwadratów, kół), nożyczki, koperta, klej.
- Rodzic układa na stole kartki w kolorach: czerwonym, zielonym, żółtym, niebieskim oraz szablony figur różnej wielkości (prostokątów, kwadratów i kół).
- Dzieci odrysowują figury, wycinają je i wkładają do koperty (w kopercie znajdują się figury geometryczne różnej wielkości i w różnych kształtach i kolorze).
2. „Moja rodzina” – rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej i słuchowej.
- Rodzic mówi rymowankę I. Fabiszewskiej:
Moja rodzina to zgrana drużyna. Wszyscy się kochają i o siebie dbają.
- Dzieci wraz z Rodzicami dobierają się w pary i siadają naprzeciwko siebie.
- Wspólnie z Rodzicem powtarzają rytmicznie rymowankę, wykonując następujące ruchy:
- klaśnięcie,
- uderzenie obiema dłońmi o kolana, klaśnięcie,
- uderzenie w prawą dłoń partnera, klaśnięcie,
- uderzenie w lewą dłoń partnera, klaśnięcie itd.
3. „Meble z figur symetrycznych „– zajęcia matematyczne.
• Dzieci siedzą na dywanie, Rodzic wypowiada początek zdania i prosi, aby dziecko je dokończyło.
W moim domu jest… np. wesoło, bezpiecznie.
• Rodzic mówi dzieciom krótką rymowankę I.Fabiszewskiej:
W moim mieszkaniu jest taki pokój, w którym panują cisza i spokój. Gdy chcesz odpocząć, szukasz wytchnienia, wchodzisz do niego i snujesz marzenia.
4. Wypowiedzi na temat obrazka. Budowanie zdań. Przeliczanie słów w zdaniach.
Potrzebujemy obrazek przedstawiający pokój, w którym panuje bałagan (znajduje się na końcu zajęcia),koperty z figurami geometrycznymi,lusterko.
Rodzic pokazuje zdjęcie pokoju, w którym jest bałagan i pyta:
- Czy waszym zdaniem w tym pokoju można dobrze wypocząć?
- Dlaczego?
- Dzieci układają zdania na temat obrazka.
- Przeliczają słowa w zdaniach.
- Wynik pokazują na palcach.
- Rodzic informuje dzieci, że dzisiaj będą samodzielnie projektować pokój do wypoczynku.
- Pyta: Jak się nazywa zawód, podczas wykonywania którego projektuje się różne wnętrza?
- Dzieci dzielą słowo projektant na sylaby i je liczą.
- Wyróżniają głoski: pierwszą i ostatnią (6-latki).
- Rodzic daje dziecku kopertę z figurami geometrycznymi wcześniej przygotowanymi. Dzieci wyjmują zawartość koperty i układają ją na stole.
- Nazywają umieszczone w kopercie figury geometryczne (prostokąty, kwadraty i koła różnej wielkości).
- Rodzic kładzie na stół lusterko.
5. Wywołanie efektu symetrii przez przykładanie lusterek do figur geometrycznych.
- Rodzic wyjaśnia, że za chwilę dzieci z umieszczonych w kopertach figur geometrycznych będą układać projekty wnętrza pokoju.
Zanim jednak to nastąpi, pobawią się figurami. Dzięki temu dobrze poznają ich cechy i wykorzystają je podczas projektowania.
- Dziecko siada przy stole naprzeciwko Rodzica.
Na stole znajduje się lusterko i prostokąt wycięty z papieru.Rodzic przykłada lusterko do brzegu prostokąta. Dziecko patrzy w lusterko i na kartonik. Mówi, co widzi (jeden prostokąt). Następuje zmiana ról.
- Dla każdej pary : małe lusterko, koło wycięte z papieru.
- Dziecko bierze do ręki koło. Składa je na pół. Przykłada do lusterka tak, aby Rodzic zobaczył koło.
- Dla każdej pary dzieci: małe lusterko, kwadrat wycięty z papieru. •
- Dzieci zamieniają się z Rodzicem rolami.
- Rodzic bierze kartonik z kwadratem.
Składa go tak, aby powstał trójkąt. Przykłada lusterko do boku trójkąta tak, aby dziecko zobaczyło w nim kwadrat. Dla każdej pary : małe lusterko, prostokąt wycięty z papieru. • przykłada do lusterka tak, aby zobaczyć kwadrat.
Miłej zabawy
6. Rodzic wyjaśnia dziecku, że takie figury, jak koło, kwadrat, można podzielić na dwie jednakowe części.Prawa strona i lewa strona wyglądają tak samo.
- Składa kolejno kwadrat, prostokąt, koło na dwie równe części (według różnych osi symetrii).
- Proponuje dzieciom, by wykorzystały te właściwości figur geometrycznych podczas projektowania wnętrza pokoju.
7. Wykonanie projektu wnętrza pokoju.
Potrzebujemy dla każdego dziecka: wycięte z papieru figury geometryczne: kwadrat, koło, prostokąt, w kolorach: niebieskim, czerwonym, zielonym, żółtym,biała kartka najlepiej z papieru technicznego,klej,kredki,flamastry.
- Dzieci naklejają na kartkę techniczną figury geometryczne (w całości lub złożone). Starają się wykorzystać całą powierzchnię kartki.
- Wzbogacają wnętrze, dorysowując elementy za pomocą kredek lub flamastrów.
- (Przy pomocy Rodzica) Na dole kartonu, w lewym rogu, rysują mały prostokąt i mały kwadrat, a pod spodem – małe koło. Obok figur rysują tyle kropek, ile figur wykorzystały do tworzenia wyposażenia pokoju (kropki umieszczone obok prostokąta muszą mieć inny kolor niż kropki umieszczone obok koła).
- Następnie łączą kropki w pary i porównują, których figur wykorzystały więcej. Nadają nazwę swojemu pokojowi, a Rodzic zapisuje ją na kartonie.
8. Wywoływanie efektu symetrii przez odbicie plamy atramentu.
Potrzebujemy: Kroplomierz, atrament lub tusz, biała kartka dla każdego dziecka.
- Rodzic wręcza dziecku białą kartkę.
- Dzieci składają kartki na połowę, przykładając brzeg do brzegu.
- Rodzic podchodzi do dziecka i wpuszcza kroplę atramentu lub tuszu do złożonej kartki.
- Dzieci przyciskają do siebie obie części kartki, chwilę czekają i zaglądają do środka.
- Opowiadają, co przypominają im utworzone plamy.
- Dostrzegają, że plamy na jednej i na drugiej części kartki są takie same.
9. A teraz poruszamy się trochę
https://www.youtube.com/watch?v=2BQCcIjudZ8
10. Piosenka o rodzinie:
https://www.youtube.com/watch?v=OpRTsApxNX0
11. Zobaczcie proszę filmik pt: „Ale bałagan”