Kwiecień, tydzień 2
Temat tygodnia: Wielkanoc
Temat dnia 9.04.2020 Potrawy z jajek
Dzień dobry Kubusie, oto propozycje zabaw na dzisiaj:
- Zabawa ruchowa – Marsz z gazetą.
Potrzebna nam będzie gazeta.
Rodzic demonstruje ćwiczenia z gazetą. Dziecko maszeruje po obwodzie koła i naśladuje ruchy Rodzica.
• Marsz z gazetą przyciskaną brodą do klatki piersiowej.
• Marsz z gazetą przyciskaną uchem do lewego barku, a następnie – do prawego barku.
• Marsz z gazetą położoną na otwartej prawej dłoni, następnie – na lewej dłoni.
• Podskoki w przód z gazetą trzymaną między kolanami.
• Marsz z gazetą położoną na głowie.
2. Zabawy badawcze – Wokół jajka.
• Zabawa badawcza – Poznajemy budowę jajka.
Potrzebne nam będą jajka lub zdjęcia: kurze, przepiórcze, strusie, dwa takie same jajka – z tym, że jedno jest ugotowane, a drugie – surowe.
Dziecko ogląda jajka (jajka: kurze, przepiórcze, strusie lub ich obrazki), porównuje ich wielkość i kolorystykę, wypowiada się na temat ich kształtu; podaje przykłady zwierząt, które wykluwają się z jajek. Rodzic rozbija przed dzieckiem jajko, razem oglądają jego zawartość; nazywają poszczególne części składowe: skorupka, białko, żółtko.
Rodzic zwraca uwagę na zarodek i wyjaśnia dzieciom, że kurczątka wykluwają się z jajek, w których są zarodki.
Rodzic pokazuje dziecku dwa jednakowe jajka. Prosi, aby się zastanowiły, po czym można poznać, że jedno z nich jest surowe, a drugie gotowane. Dziecko podają swoje propozycje. Następnie Rodzic wprawia w ruch obrotowy oba jajka. Dziecko obserwuje ich ruchy i określa, które z nich kręci się szybciej. Rozbija jajko i sprawdza, czy miało rację.
Jajko surowe obraca się tylko przez chwilę, a potem się zatrzymuje. Powodem jest jego płynny środek, który porusza się wewnątrz skorupki w różne strony, co hamuje szybkie poruszanie się jajka.
• Zabawa badawcza – Jajka i woda.
Potrzebne nam będą jajka surowe, jajka ugotowane, szklane naczynia, sól, łyżka.
Dziecko bada zachowanie w wodzie jajka surowego i jajka ugotowanego – wkłada je kolejno do przezroczystego naczynia z wodą. Obserwuje ich zachowanie.
Do wody w przezroczystym naczyniu wkłada surowe jajko i dosypuje stopniowo sól
(około 10–12 łyżek soli). Obserwuje, co dzieje się z jajkiem.
3. Poznanie ciekawostek na temat pisanek.
Uważano, że pisanki mają magiczną moc, dlatego np. dotykano nimi grzbietów bydła, aby
było zdrowe i płodne, toczono je wzdłuż zagonów oziminy, żeby zapewnić sobie dobry
urodzaj. Były one darem, który miał zapewnić obdarowanej osobie wszelką pomyślność
(także w sprawach sercowych). Pełniły one rolę wykupu w obrzędach wielkanocnych, np.:
dyngusa, chodzenia z barankiem lub kurkiem. Panna mogła dostać pisankę czekoladowo-
-marcepanową z pierścionkiem zaręczynowym w środku. Ludzie bogaci obdarowywali się
drogimi pisankami, ze złota, przyozdobionymi szlachetnymi kamieniami. Francuski jubiler
P. C. Fabergé wykonał takie drogie pisanki na zamówienie cara Rosji. Pisanki służyły do zabawy
zwanej taczanką. Turlało się po stole malowane jaja, zderzając je ze sobą. Wygrywała
ta osoba, której pisanka się nie potłukła.
4. Zabawy i ćwiczenia pod hasłem: Co można zrobić z jajka?
•Porównywanie ciężaru jajek – surowego i ugotowanego.
Jajka – surowe i ugotowane.
• Wypowiadanie się dziecka na temat: Co można zrobić z jajek?
Pomalować, ugotować, usmażyć itp.
• Wymyślanie przez dziecka przepisów na potrawy z jajek.
Nadawanie im nazw.
5. Jajka dla smakoszy – przyrządzenie dowolnej potrawy z użyciem jaj ugotowanych na twardo.
Np. jajka z groszkiem konserwowym w majonezie, pasta jajeczna, sałatka warzywne,jajka faszerowane itp.
Dziś można zamienić się rolami, że to Wasze dziecko będzie kucharzem a Rodzic pomocnikiem. 🙂
Udanej zabawy
Pani Marta