Piątek 24.04.2020 – TEMAT DNIA: Co nam daje las

utworzone przez | kwi 23, 2020

DZIEŃ DOBRY PSZCZÓŁKI

ZAPRASZAM DO WSPÓLNEJ ZABAWY

PIĄTEK 24.04.2020 r. TEMAT DNIA: CO NAM DAJE LAS
Proszę, aby dzieci obejrzały film pt: „Co nam daje las”:https://www.youtube.com/watch?v=GVxiSJ-E8HM

  1. ROZMOWA INSPIROWANA WIERSZEM A. WIDZOWSKIEJ pt: „Strażnicy przyrody”:

Kuku, kuku! – echo niesie.To kukułkę słychać w lesie.– Kuku, czekam! Kuku, dzieci! Czy sprzątniecie swoje śmieci?Płaczą sarny i jeżyki: – Ach! Zamienią las w śmietniki! Rudy lisek wyszedł z norki. – Dzieci to są mądre stworki.O! Zbierają już butelki i zakrętki, i papierki. Wiedzą, że ze szkiełka w lesie straszny pożar się rozniesie! Hyc! Wyskoczył zając Kicek. – Chcecie poznać tajemnicę?Każdy maluch las szanujei porządku w nim pilnuje.Wie, że drzewo i roślina oczyszczają dym z komina.– Prawda – szepnął wilczek młody. – Dzieci bronią swej przyrody. Nikt nie goni nas z patykiem i nie płoszy zwierząt krzykiem. Po mrowiskach też nie skaczą. Przecież wtedy mrówki płaczą! Odezwała się sarenka:– Pamiętają o ziarenkach,w zimie dokarmiają ptaki. Lubią nas te przedszkolaki! Cieszmy się więc do rozpukui śpiewajmy: Kuku, kuku!


2. Rozmowa na temat wiersza. Rodzic pyta dzieci: Jaki ptak wydaje odgłosy: kuku, kuku?O co kukułka pytała dzieci? Co mówiły w wierszu poszczególne zwierzęta: sarny i jeżyki, lis, zając Kicek i mały wilczek? Z czego cieszyły się zwierzęta? Rodzic kontynuuje rozmowę. Pyta dzieci:Co można robić, a czego nie wolno robić, będąc w lesie?Dlaczego trzeba dbać o las?Czym dla zwierząt jest las? Dzieci wypowiadają się swobodnie i uzasadniają swoje zdanie.Rodzic podsumowuje rozmowę. Wyjaśnia, że – podobnie jak ludzie – inne żywe stworzenia mają swoje domy. Domem dla wielu zwierząt, a także dla roślin, jest las. Zwierzęta, podobnie jak ludzie, nie lubią, gdy w ich domu ktoś zakłóca im spokój. Dlatego w lesie należy zachowywać się cicho i szanować przyrodę.


3. Szukanie odpowiedzi na pytanie: Za co cenimy las?Lasy produkują tlen potrzebny do oddychania, zatrzymują także pył i kurz, oczyszczając powietrze. Drzewa iglaste (sosna, jodła, świerk) wydzielają olejki eteryczne, a z ich żywicy robi się syropy.Ludzie chronią lasy, tworząc parki narodowe i rezerwaty przyrody. Parki narodowe to duże obszary leśne zachowane w stanie naturalnym, objęte ochroną prawną, które posiadają szczególną wartość przyrodniczą, naukową, krajobrazową i kulturową.Ludzie dbają też o to, aby drzew było jak najwięcej. Wymyślili np. Dzień Drzew. W ramach tego święta organizują akcję sadzenia drzew.


4. Improwizacje słowne na tematy: Co by było, gdyby nie było drzew? Co czujesz, gdy widzisz złamane drzewo? (Dzieci swobodnie wypowiadają się.)


5. Rysowanie na kartce przekroju pnia (koła):W warunkach przedszkolnych rysowalibyśmy patykiem na ziemi. Dzieci rysują koło kawałkiem, następnie zaznaczają w nim coraz mniejsze koła – słoje. Na koniec liczą słoje i określają wiek drzewa.


6. Rapowane zagadki

Rodzic prezentuje dzieciom zagadki B. Formy o tematyce ekologicznej. Dzieci, po rozwiązaniu zagadek, najpierw z pomocą Rodzica, następnie samodzielnie, próbują rapować ich teksty. Przyjemnego rapowania, joł!


Z dachu domu wystaje, z niego czarny dym płynie, wszyscy dobrze wiedzą, że mowa o… (kominie)
Kiedy samochody z miejsc nagle ruszą, one z rury wydechowej wydostać się muszą. (spaliny)
Jest ich dużo w lesie, na nich liście, gałęzie. Szum ich o każdej porze słychać w lesie wszędzie. (drzewa)

7. Piosenka „Wycieczka do lasu”

https://www.youtube.com/watch?v=5ptZKHWGE7I


8. Praca plastyczna „Drzewko 3D”:https://www.youtube.com/watch?v=X6Z8qX1Q6GE


9. Film przyrodniczy: „Co to jest las?”https://www.youtube.com/watch?v=31z7hEiIDVs


Miłego weekendu

Pozdrawiam

Pani Kasia

Skip to content