Kwiecień, tydzień 1
Temat tygodnia: Wiosenne powroty
Temat dni : 1.04.2020 Poznanie litery,, j’’ , ,, J’’
Witajcie kochani, oto propozycje zabaw na dzisiaj:
- Gimnastyka poranna z Fruzią https://www.youtube.com/watch?v=3ucDVAsz_C0
- Zagadka o czym będziemy dzisiaj rozmawiać na zajęciach:
Ma mnie
wujek nie ma ciotka.
W majonezie też mnie spotkasz.
W jajku częstym gościem bywam.
Na kajaku sobie pływam.
Mieszkam w Turcji i w Kijowie.
Kto ja jestem? Kto odpowie?
Tak to litera j. Brawo!
3. Słuchanie opowiadania Hanny Zdzitowieckiej ,,Gdzie budować gniazdo?’’
– Nie ma to jak głęboka dziupla! Trudno o lepsze i bezpieczniejsze mieszkanie dla dzieci –
powiedział dzięcioł.
– Kto to widział, żeby chować dzieci w mroku, bez odrobiny słońca – oburzył się skowronek.
– O, nie! Gniazdko powinno być usłane na ziemi, w bruździe, pomiędzy zielonym, młodym zbożem.
Tu dzieci znajdą od razu pożywienie, tu skryją się w gąszczu…
– Gniazdo nie może być zrobione z kilku trawek. Powinno być ulepione porządnie z gliny,
pod okapem, żeby deszcz dzieci nie zmoczył. O, na przykład nad wrotami stajni czy obory –
świergotała jaskółka.
– Sit, sit – powiedział cichutko remiz. – Nie zgadzam się z wami. Gniazdko w dziupli? Na
ziemi? Z twardej gliny i przylepione na ścianie? O, nie! Spójrzcie na moje gniazdko utkane z najdelikatniejszych puchów i zawieszone na wiotkich gałązkach nad wodą! Najlżejszy wiaterek
buja nim jak kołyską…
– Ćwirk! Nie rozumiem waszych kłótni – zaćwierkał stary wróbel.
– Ten uważa, że najbezpieczniej w dziupli, tamtemu w bruździe łatwo szukać ukrytych
w ziemi owadów. Ba, są nawet ptaki budujące gniazda tylko w norkach, w ziemi albo wprost
na wodzie… Ja tam nie jestem wybredny w wyborze miejsca na gniazdo. Miałem już ich wiele
w swoim życiu. Jedno zbudowałem ze słomy na starej lipie, drugie – pod rynną, trzecie… hm…
trzecie po prostu zająłem jaskółkom, a czwarte – szpakom. Owszem, dobrze się czułem w ich
budce, tylko mnie stamtąd wyproszono dość niegrzecznie. Obraziłem się więc i teraz mieszkam
kątem u bociana. W gałęziach, które poznosił na gniazdo, miejsca mam dosyć, a oboje bocianostwo
nie żałują mi tego kącika.
•• Rozmowa na temat opowiadania.
−− Które ptaki rozmawiały o gniazdach?
−− Jakie gniazdo zachwalał dzięcioł, a jakie skowronek?
−− Jakie gniazdo zachwalała jaskółka, a jakie remiz?
−− Co powiedział wróbel na temat gniazd?
−− Z czego ptaki robią gniazda?
4. Odkrywanie litery ,, j’’ , ,, J’’.
Otwieramy wirtualną książkę.https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oia-litery-liczby-cz-2/mobile/index.html#p=55
- Rodzic prosi aby dziecko opisało co przedstawia obrazek (jajka)
- Rodzic pokazuje dziecku literę j, J drukowaną i pisaną
- Rodzic prosi dziecko aby omówiło podobieństwa i różnice w wyglądzie liter
- Rodzic prosi dziecko aby dokonało podziału wyrazu ,,jajko’’ na sylaby i głoski
- Rodzic pyta dziecko czy zna inne przedmioty, imiona, zwierzęta rozpoczynające się na literę j
- Rodzic prosi aby dziecko podzieliło zdjęcia na głoski(jeżyny, jogurt, kajak i klej). Następnie wskazało miejsce występowania głoski ,,j’’
- 5. Odszukanie miejsca głoski ,,j’’ w wyrazach.
Otwieramy stronę 53 i prosimy by dziecko spróbowało odczytać sylaby, następnie cały tekst.
6. Nauka pisania.
Rodzic prezentuje sposób pisania litery j,J (str. 55) w powietrzu, na stole, na kaszy manny i na kartce, potem prosi aby dziecko to odwzorowało.
7. Czas na filmik
Miłego dnia Kubusie
Pani Marta 🙂