06.05 ŚRODA

utworzone przez | maj 6, 2020

TEMAT: W WIELKIM MIEŚCIE

(książka niebieska cz. 5 str. 20, 21, 22, 23)

  • Pokaż dziecku zdjęcia przedstawiające architekturę dużego miasta i architekturę wsi.

Poproś, aby dziecko porównało zdjęcia i opisało charakterystyczne cechy miasta i wsi oraz wskazało występujące różnice architektoniczne między tymi dwoma środowiskami.

  •  Przeczytaj dziecku wiersz E. Stadtmüller „Kim jesteś?”

Czy wiesz, kim jesteś?

– To oczywiste!

Co ci jest bliskie?

– Znaki ojczyste.

Ojczyste barwy

– biało-czerwone.

Ojczyste godło

– orzeł w koronie.

Ojczyste w hymnie

mazurka dźwięki,

no i stolica

– miasto syrenki.

I jeszcze Wisła,

co sobie płynie:

raz po wyżynie,

raz po równinie,

i mija miasta

prześliczne takie…

– Już wiesz, kim jesteś?

– Jestem Polakiem.

 Rozmowa na temat wiersza.

Zapytaj dziecko:

– O czym był ten wiersz?

– Jakie znaki są bliskie sercu każdego Polaka?

– Jak mówią o sobie ludzie, których ojczyzną jest Polska?

  • Praca z mapą. Zaproszenie w podróż do dużego miasta.

Potrzebna będzie: mapa Polski.

Przypomnij dziecku, że krajobraz Polski jest bardzo urozmaicony. Poproś, aby dziecko pokazało, gdzie jest morze, gdzie są jeziora, góry, rzeki, duże miasta.

Zobaczcie film: Krajobrazy Polski

Pokaż dziecku jak na mapie zaznaczone są duże miasta. Zaproponuj dziecku podróż do jednego z miast. Dziecko wybiera miasto, do którego chciałoby podróżować.

  • Zabawa ruchowa „Wycieczka do dużego miasta”.

Zaproś dziecko na wycieczkę do dużego miasta. Podczas podróży wskaż na mapie góry – dziecko naśladuje wspinanie się po górach, jeziora – dziecko siada na dywanie, naśladuje branie wioseł do rąk i przepływanie jeziora kajakiem, duże miasto – dziecko zamienia się w samochód i kontynuuje podróż.

  • Budowanie osiedla mieszkaniowego (zajęcia matematyczne)

Potrzebne będą: Klocki (najlepiej drewniane- 10 sztuk, figury geometryczne wycięte z papieru kolorowego -10 figur geometrycznych jednego kształtu (np. prostokątów, kwadratów, kół, trójkątów, ale różnych rozmiarów), zielona kartka papieru

Poinformuj dziecko, że dotarło już do wybranego miasta. Opowiedz o tym, że miasta wciąż się rozwijają i powstają w nich nowe osiedla mieszkaniowe.

Powiedz dziecku, że jesteś architektem projektującym nowe osiedle. Osiedle powstanie np. na stoliku, lub w wyznaczonym miejscu na podłodze. Chcesz, aby znajdowały się w nim budynki o różnej wysokości. Dziecko będzie wykonawcą twoich projektów. Do jego zadań będzie należała budowa zaprojektowanych domów.

Przykłady projektów architekta:

• Na osiedlu ma stanąć budynek dziesięciopiętrowy. Dziecko buduje taki budynek z klocków.

• Architekt zmienia zdanie – w wysokich budynkach często psują się windy, budynek ma mieć osiem pięter. Zapytaj: Co trzeba zrobić? Dziecko odejmuje dwa klocki. Liczy, ile pięter ma teraz dom.

• Po prawej stronie budynku ma stanąć niższy budynek. Dziecko samo decyduje, ile pięter ma mieć  dom.

Zapytaj dziecko: Ile pięter ma twój dom? Który z budynków jest wyższy? Który jest niższy?

• Architekt przygląda się domom i stwierdza, że chciałby wprowadzić zmiany. Oba budynki mają być

takiej samej wysokości. Dziecko wykonuje polecenie. Zapytaj: Ile pięter trzeba było dobudować?

• Architekt prosi o wybudowanie po lewej stronie wyższego budynku. Dziecko podaje, ile pięter ma jego dom.

• Architekt wyraża zadowolenie z postępu prac. Informuje, że budowa domów na tym osiedlu została

zakończona. Teraz trzeba zadbać o zieleń.

Daj dziecku kartkę w kolorze zielonym oraz wycięte z papieru figury geometryczne ( 10 figur geometrycznych, np.: prostokątów, kwadratów, kół, trójkątów, jednego kształtu, ale różnych rozmiarów). Dziecko układa z nich kwiaty na zielonej kartce (trawniku). Po zakończeniu zadania informuje, jakie figury były mu potrzebne do wykonania kwiatów i ile ich potrzebowało.

• Architekt wyraża zadowolenie z wykonanych prac. Mówi, że mieszkańcom tego osiedla tak spodobały się kolorowe trawniki, że teraz w swoich domach zawsze dbają o to, aby w wazonach były kwiaty.

  •  Budujemy miasteczko i projektujemy elewacje – zajęcia konstrukcyjno-plastyczne.

Zapytaj dziecko jakie budynki znajdują się w mieście (budynki użyteczności publicznej, np.: przedszkole, szkoła, sklep, poczta, policja, bank, ratusz itp.)

Zaproponuj dziecku, aby zbudowało małe miasteczko.

Potrzebne będą różnej wielkości pudełka lub rolki po papierze toaletowym, farby lub kredki, kolorowe lub białe kartki papieru, klej, nożyczki

Dziecko tworzy poszczególne budynki, które znajdują się w jego mieście lub chociaż jeden budynek.

Propozycja wykonania pracy: Miasteczko skrzatów

  • Tworzenie miasteczka lub odtwarzanie wyglądu swojej miejscowości.

Dzieci ustawiają pomalowane pudełka między wykonanymi wcześniej (pozostawionymi na dywanie) budowlami z klocków. Mogą odtworzyć wygląd swojej miejscowości lub stworzyć całkiem nowe miasteczko np. budują pomniki, dostawiają drzewa, z patyczków układają alejki i ulice. Następnie dokładają figurki ludzi, zwierząt oraz samochodziki. Kontynuują zabawę, manipulując nimi. Przy budowlach dzieci mogą ustawić własnoręcznie napisane, odpowiednie napisy- np. sklep, poczta itp.

MIŁEJ ZABAWY ?

Skip to content