07.04 WTOREK

utworzone przez | kwi 7, 2020

TEMAT: WIELKANOCNY KOSZYCZEK (książka niebieska str 63-65)


Cel ogólny: wprowadzenie w świąteczny nastrój i budzenie przywiązania do tradycji.

  1. Co słychać w koszyku wielkanocnym?- słuchanie opowiadania S. Kraszewskiego  ,,Wielkanocny koszyczek” (książka zielona str.60-61)

 Święta wielkanocne tego roku Olek i Ada wraz z rodzicami spędzali na wsi u dziadków. Stał tam pod lasem dom murowany. Dom miał strych i piwnice. W pokoju stał stół okrągły, dębowy. A na stole obrus biały, haftowany cały. Na stole wielkanocne malowanki. A w koszyku wiklinowym na serwetce leżały pisanki – kraszanki, baba łaciata, gruba jak beczka i sól w solniczce w kształcie jajka. Rosła rzeżucha zielona, wędzonka dobrze uwędzona.

Zawitał ksiądz do domu dzieci, koszyczek z wikliny poświęcił. Kropidło w miseczce umoczył, święconą wodą pokropił:

– pisanki- kraszanki,                                                                                                                                  

 – cukrowego baranka,                                                                                                                                             

 – kurczaka z chorągiewka,                                                                                                                                     

 – babę z lukrową polewą ,                                                                                                                                       

 – chlebek pokrojony,                                                                                                                                           

 – przy soli ułożony ,                                                                                                                                      

 – rzeżuchę zieloną,                                                                                                                                       

 – wędzonkę wędzoną,                                                                                                                          

  – wszystko pokropił woda święconą!

My jesteśmy najważniejsze! – chełpiły się pisanki- kraszanki – Przy wielkanocnym stole świąteczni goście dzielą się nami! I składają sobie życzenia. Bez pisanek nie byłoby świąt wielkanocnych!

Bee, to ja jestem najważniejszy- zabeczał cukrowy baranek -Jestem biały i słodki, jestem symbolem poświęcenia, ofiary za innych, dobroci i czystości! Beze mnie nie byłoby świat wielkanocnych!

Pi, pi, pi, to ja jestem najważniejszy! pisnął kurczak – Jestem symbolem nowego życia, które po mrocznej zimie odradza się na nowo! Jak małe pisklęta, które wiosna wykluwają się z jaj!

Wszyscy jesteście w błędzie! – huknęła baba –Ja jestem najważniejsza, bo właśnie po mnie wyciągają się ręce stołowników! Bez mnie nie byłoby świąt wielkanocnych!

Nieprawda, to my jesteśmy najważniejsze! Krzyknął chleb i sól. – Gości zawsze wita się chlebem i solą.! Bez nas nikt by nie zapraszałby gości i nie byłoby prawdziwych świat wielkanocnych!                                                                                                                                         

Co też wygadujecie! – zaperzyła się rzeżucha – Z moich ziarenek wyrastają zielone łodyżki pełne witamin. Daję przykład innym roślinom, aby jak najszybciej zazieleniłyby się na polach! Bez rzeżuchy nie byłoby świąt wielkanocnych!

Wszyscy mówicie prawdę! – ryknęła wędzonka – Czy mogą być święta bez wędzonki!             

Beze mnie nie byłoby świąt wielkanocnych!

– Jak to a Wigilia spytał baranek. Wędzonka obraziła się i nie powiedziała nic więcej.

To co później się działo, nie miało nic wspólnego ze świętami ani nastrojem świątecznym. W koszyku wiklinowym rozpoczęła się prawdziwa bitwa: nie tylko na słowa, ale na co tylko się dało. Po zażartej kłótni nikt nie wyszedł z tej awantury cało.

Gdy dzieci weszły do pokoju, zobaczyły w koszyku istne pobojowisko

– Co tu mogło się stać?

– Kto to zrobił?

Pierwsze podejrzenie padło na kota. Ale kot siedział grzecznie na kanapie i lizał różowym języczkiem futerko. Nie wyglądał na sprawcę spustoszenia w koszyku.

Następnym podejrzanym był pies. Ale pies grzecznie spał w budzie i nie wchodził do domu. Dzieci podejrzewały mysz, ale mysz zostawiłaby ślady ząbków na wędzonce. Dzieci pomyślały o kunie, ale okna i drzwi były zamknięte. Jak mogłaby się dostać do pokoju?

Musimy naprawić zniszczenia! – postanowiły dzieci. Potłuczoną pisankę – kraszankę, skleiły przezroczystym plasterkiem. Odłamany róg cukrowego baranka przykleiły scukrzonym miodem. Wyprostowały pogniecioną rzeżuchę. Pozbierały wysypaną sól i dokleiły kurczakowi urwany dziób. Poukładały równo rozrzucone kromki chleba. Jeszcze poprawiły koronkową serwetkę. Gdy świąteczni goście zasiedli przy stole, wszystko było w najlepszym porządku i ani śladu po niedawnej kłótni.

  • Rozmowa na temat opowiadania

Zadajemy dziecku pytanie:

– Jak oceniasz zachowanie mieszkańców wielkanocnego koszyczka?                                                         

– kto z nich miał rację? (dziecko uzasadnia swoją odpowiedź)

  • Rozmowa z dzieckiem na temat nadchodzących świąt

Zadajemy dziecku pytanie?

– jakie święta nadchodzą?

– do czego wkładamy jedzenie?

– co powinno znaleźć się w koszyczku wielkanocnym? – co robimy z pełnym koszyczkiem

4. Zabawa- Pełny koszyczek
Rodzic daje dziecku obrazki, na których widnieją wielkanocne symbole i nie tylko. Zadaniem dziecka jest nazwanie obrazka i nazwanie głoski słyszanej w nagłosie nazwy. Następnie dziecko podejmuje decyzję o tym czy znajdujący się na obrazku przedmiot może znaleźć się w wielkanocnym koszyku. Odpowiednie obrazki dziecko wkleja do koszyka narysowanego na kartce papieru.

5. Zabawa w skojarzenia – Z czym kojarzy się Wielkanoc?

Dziecko otrzymuje pisak, rodzic prosi, aby dziecko wymieniło, wszystkie skojarzenia jakie ma z świętami wielkanocnymi. Rodzic lub dziecko zapisuje te skojarzenia na kartce.

Dziecko układa z rozsypani literowej wyraz -Wielkanoc, pisanki, baranek, baba itp.

6. Zabawa ,,Wielkanocny zajączek’’
Dziecko w trakcie muzyki skacze po spokoju naśladując zajączka, gdy zostanie wyłączona muzyka, dziecko naśladuje ruchy  przypominające pracę wielkanocnego zajączka np. maluje pisanki, wkłada je do koszyka, dźwiga koszyczek, karmi pisklęta itd.).


7. Dziecko może wykonać z papieru wielkanocny koszyczek         

Co symbolizuje koszyczek wielkanocny? (dla rodziców)

Koszyk wielkanocny oprócz oczywistych, religijnych odniesień to kwintesencja naszych wiosennych pragnień, marzeń, życzeń. To reprezentacja tego, jakbyśmy chcieli widzieć Nasze życie, co pragniemy przywołać, czego chcemy uniknąć. Jest to jednocześnie manifest zwycięstwa życia nad śmiercią. Wielowiekowa tradycja ludowa zaznaczyła za pomocą symboli i ukrytych znaków wiadomości, które koszyczek ze sobą niesie.

W dawniejszych czasach koszyczek musiał być wykonany obowiązkowo z wikliny. Nic nie jest tutaj przypadkowe, a każdy przedmiot i pokarm umieszczony w nim, ma za zadanie coś przedstawiać, symbolizować, bądź przyciągnąć bogactwo i obfitość, czy też odegnać zło i choroby.

Czytaj więcej na:

https://dziendobry.tvn.pl/a/koszyczek-wielkanocny-co-wlozyc-i-dlaczego-swieconka-i-jej-symbolika?utm_source=paste&utm_medium=paste&utm_campaign=paste

Skip to content