TEMAT: KWIATY NA ŁĄCE
Cele ogólne:
– rozpoznawanie i nazywanie roślin występujących na łące
– poznawanie sposobów wykorzystywania łąki przez rolników
– określanie kolorów na łące – utrwalanie barw ciepłych i barw zimnych |
Dziecko:
– rozpoznaje i nazywa kwiaty występujące na łące,
– wyjaśnia, w jaki sposób rolnicy wykorzystują łąkę, podają przykłady
Zadanie 1
Zadaj dziecku zagadkę I. Fabiszewskiej.
Wiosną kolorowo, pełno kwiatów w koło.
Wiele tu owadów, wszystkim jest wesoło.
Trawa się zieleni, pszczoła nektar spija.
Dzieci grają w piłkę, czas tu szybko mija. (łąka)
Zadanie 2
Przeczytaj dziecku wiersz Kolorowa łąka B. Formy Łąka.
Powiał letni wietrzyk,
łąka zapachniała,
świeżą koniczyną
pokryła się cała.
Brzęczą głośno pszczoły,
Zapylają kwiaty,
nie nudzą się wcale.
Słońce ciepłe blaski
na ziemię wysyła.
Mienią się w nich skrzydła
pięknego motyla.
Na łące tej chciałbym
znaleźć się przez chwilę
stać się prześlicznym,
barwnym motylem.
Zapytaj dziecko:
Czym zapachniało na łące?
Co robiły pszczoły na łące?
O czym marzyła osoba z wiersza?
Co można robić na łące?
Zadanie 3
Pokaż dziecku filmik: Rośliny łąkowe
Kwiaty łąkowe – obrazy






Powiedz dziecku, że łąka to:
zbiorowisko wieloletnich traw i ziół, stanowiące jednocześnie siedlisko różnych gatunków zwierząt – ptaków, drobnych ssaków, pająków i owadów, w tym motyli.
Zwróć szczególną uwagę na znane dziecku kwiaty rosnące na łące np.: rumianek, niezapominajki, mak, stokrotki, jaskier,
Poproś dziecko o ułożenie z rozsypani literowej nazw kwiatów łąkowych: stokrotka, mak, rumianek, koniczyna.
Zadaniem dziecka będzie policzyć litery w poszczególnych nazwach, wskazać który wyraz ma najwięcej liter.
Zadanie 4
Przekaż dziecku podstawowe informacje na temat łąki, zwracając uwagę na jej znaczenie w przyrodzie i w życiu człowieka.
Powiedz dziecku w jaki sposób rolnicy wykorzystują łąkę.
Pokaż dziecku filmik: Co nam daje łąka?
Porozmawiaj z dzieckiem na temat filmu.
Zadanie 5
Zaproś dziecko (dzieci) do zabawy ruchowej ,,Kwiaty”
Potrzebujemy nagranie spokojnej muzyki.
Dzieci siedzą w siadzie klęcznym na podłodze.
Schylają głowy i kładą ręce na kolanach – są kwiatami, które zwinęły swoje płatki w oczekiwaniu na słońce, śpią.
Rodzic włącza nagranie. Podchodzi do dzieci, dotyka ich ramienia – kwiat budzi się do życia.
Dzieci powoli podnoszą się do klęku,
wyciągają ręce (płatki) do słońca.
Kołyszą nimi w rytm muzyki.
Na przerwę w nagraniu muzyki znowu
zwijają swoje płatki.
Ponownie układają głowę i ręce na kolana
Zadanie 6
Karta pracy cz.5 str.34
Dzieci: kolorują rysunek, opowiadają o nim, |
rysują po śladach drogi biedronki |
nazywają kwiaty przedstawione na zdjęciach |
uzupełniają zdania wyrazami odszukanymi wśród naklejek, czytają zdania, |
Zadanie7
Poproś dziecko aby przypomniało sobie, jakich kolorów jest najwięcej na łące? Dziecko wymienia nazwy kolorów. Zapytaj:
– Do jakich barw można zaliczyć kolory, które są na łące: do ciepłych czy do zimnych?
– Dlaczego łąka ma więcej ciepłych kolorów?
Powiedz dziecku, które kolory są ciepłe, a które zimne i dlaczego?
Pokaż dziecku barwy ciepłe i zimne.
Następnie zaproponuj dziecku:
Malowanie łąki wiosną za pomocą techniki malowanie tiulem.
Dla każdego dziecka: kartka, farby w różnych kolorach, pędzel, plastikowa miseczka do rozrabiania farb, kawałki tiulu.
Dziecko pokrywa karton farbą w wybranym kolorze – wykonuje tło. Następnie macza skrawki tiulu w farbie i odbijają na kartonie – tworzy wiosenne kwiaty na łące. Używa barw w ciepłych kolorach.
Można namalować farbami i pędzelkiem ,,Wiosenną łąkę”
Miłej zabawy
Pani Janka