18.05 PONIEDZIAŁEK

utworzone przez | 18 maja, 2020

TEMAT TYGODNIA : NIBY TACY SAMI, A JEDNAK INNI

 TEMAT DNIA:  DZIECI Z RÓŻNYCH STRON ŚWIATA       

                    

Cele ogólne

– poznawanie dzieci różnych ras oraz warunków, w jakich żyją,

– utrwalanie wiadomości na temat praw dziecka,

– wzbogacanie wiedzy na temat innych kultur,

– wzbogacanie doświadczeń plastycznych.

Dziecko:

– odgaduje, skąd pochodzą przedstawione na zdjęciach dzieci; opisuje ich wygląd,

  wymienia prawa dziecka,

– z zainteresowaniem słucha informacji o innych kulturach,

Zadanie 1

Przeczytaj dziecku wiersz 

 Inni, a tacy sami  – J. Kucharczyk

Na wszystkich kontynentach mieszka tyle dzieci

w Azji, Australii, Afryce.

Każde dziecko wygląda inaczej

i mówi innym językiem.

Każde dziecko chce być szczęśliwe,

każde dziecko chce pięknie żyć;

mieć zawsze dobre, spokojne noce,

mieć tylko piękne dni.

To nie jest ważne, gdzie mieszkają dzieci,

wszystkie chcą szczęśliwe być jak ty.

Mieć dobrą mamę, dobrego tatę,

chcą bezpiecznie żyć.

 I chociaż dzieci mają różny kolor skóry,

tak różne zabawki, książeczki,

inną szkołę, przedszkole, ubranka,

śpiewają inne piosenki.

Pokaż dziecku zdjęcia przedstawiające dzieci z różnych stron świata, o różnym kolorze skóry.

Wyjaśnij znaczeniasłów: kontynent, Azja, Australia, Afryka.

Pokaż dziecku na mapie te kontynenty

 Zadanie 3

Porozmawiaj z dzieckiem na temat: koloru skóry, imion dzieci, języka.

Opowiedz dziecku ciekawostki o warunkach życia dzieci w Indiach, Australii, Afryce.

(Dzieci z Indii) – Adli  i Dalaja

Powiedz, że nie wszystkie dzieci beztrosko spędzają dzieciństwo. Na przykład w Indiach (Azja) dzieci, zamiast uczyć się i bawić, bardzo wcześnie zaczynają pracować. Pomagają swoim rodzicom. Nie mają no­woczesnych zabawek.
W szkole siedzą na podłodze. Piszą na małych tabliczkach. Do sali lekcyjnej wchodzą boso, tak jak do świątyni. Buty zostawiają przed drzwiami. W Indiach nietykalnym zwierzęciem jest krowa. W niektórych wioskach w kraju podróżuje się na słoniach.    

(Dzieci z Australii)- Emily, William

W Australii dzieci w wieku czterech lat idą do tak zwanej preschool, która przypomina polską zerówkę. Dzieci bawią się nieco mniej, więcej się uczą, poznają literki i cyferki. Trenują rączki i paluszki, ale wszystko w formie zabawy i bez przymuszania.

Dzieci w Australii wychowuje się z większym luzem niż w Polsce. Dzieci często biegają tu boso i to nie tylko na plaży. Dzieciom od małego daje się większą swobodę. Poza tym jest wysoka tolerancja na odmienność i to nie tylko w ważnych sprawach, ale również jeśli chodzi na przykład o sposób ubierania.

(Dzieci z Afryki) – Aluna, Soa

Dzieci z Afryki mieszkają w rozpadających się domach z gliny, blachy a czasami nawet tektury, lub co gorsza na ulicach, w okropnych slamsach bądź obozach dla uchodźców.
W większości krajów Afryki dzieci bardzo często chodzą niedożywione nie zadbane i chore.
Wiele z nich umiera bardzo wcześnie. W tych regionach muszą one walczyć o przetrwanie.
Jednym z podstawowych problemów kontynentu Afrykańskiego jest głód. Dotyka on Przede wszystkim dzieci. W wielu Afrykańskich regionach brakuje także wody, bądź dostęp do niej jest bardzo trudny. Ponieważ woda jest podstawowym warunkiem życia, jej brak jest przyczyną wielu chorób.

Ciekawostki  o Afryce:
Afryka jest zamieszkana przez ludzi o różnym kolorze skóry. Mieszkańcami znacznej większości tego kontynentu jest ludność rasy czarnej. Jest tam bardzo ciepło. W samym sercu afrykańskiej dżungli mieszkają najmniejsi ludzie świata – Pigmeje. Jako osoby dorosłe mają oni około 130 – 150 cm wzrostu.

Zadanie 4

Poproś dziecko, aby wskazało podobieństwa i różnice, które występują między dziećmi- Indii, Australii, Afryki. (warunki życia, bieda, głód, beztroska zabawa, praca dzieci itd.). 

Poproś dziecko, aby zastanowiło się i powiedziało:

– czy wszystkim dzieciom na świecie jest dobrze i czy przestrzegane są ich prawa?

(wymieniają sytuacje kiedy są łamane prawa dziecka- Afryka, Indie,)

Zapytaj:

– co to są prawa dziecka?

– jakie dzieci mają prawa?

– jak można by pomóc dzieciom z Indii i Afryki?

Powiedz dziecku, że na świecie jest bardzo dużo krajów, w tym Polska , gdzie dzieci są wesołe, kochane, mają swoje prawa i obowiązki. Są też takie rodziny gdzie jest bieda, rodzice  nie troszczą się o swoje dzieci, łamią i nie przestrzegają praw dziecka.

Zadanie 5

Pokaż dzieciom zdjęcia dzieci, ludzi różnych ras i narodowości w strojach charakterystycznych dla różnych regionów świata np: Europejczyków , Afrykanów ,Arabów, Hindusów

strój afrykański

strój arabski

strój hinduski

Dzieci rozpoznają po wyglądzie zewnętrznym niektóre narodowości –poproś dziecko o opisanie wybranego stroju.

Zadanie 6

 Dziecięce marzenia  -zajęcia plastyczne

Powiedz dziecku, że niedługo, bo 01.06. będzie obchodzone święto.

To święto nazywa się Dniem Dziecka, które zostało ustanowione dla dzieci.                                                                      

Zapytaj dziecko:                                                                                                                                                              

Jaką niespo­dziankę chciałybyście otrzymać tego dnia?                                                                                      

– Jak chciałoby spędzić ten dzień?

Zapoznanie z tematem pracy.

Proponuję dzieciom wykonanie pracy na temat: Dziecięce marzenia. Zachęcam do tego, aby podzie­liły się swoimi pragnieniami z dorosłymi.

Wyjaśnienie sposobu wykonania pracy.

Dowolna praca wykonana techniką kropkowanie.

 Zapoznaj dziecko z nową techniką plastyczną – kropkowanie. Wyjaśnij dziecku sposób wykonania pracy. Przypomnij, że aby rysunek był czytelny, kropki tworzące jedną osobę, roślinę, jeden przedmiot, jedno zwierzę muszą znajdować się blisko siebie.

Samodzielna praca dzieci.

Dla każdego dziecka: kartka, przybory plastyczne, np.: farby, pędzel, kredki ołówkowe, kredki świe­cowe, cienkopisy, kreda, flamastry.

Dziecko stawiają kropki na papierze i tworzą obrazek. Wykorzystuje wybrane przez siebie przybory plastyczne. Używa jednego koloru lub wielu kolorów. Część pracy wykonują np. flamastrem, część farbami, a jeszcze inną część – kredkami.

Propozycja- filmik

Miłej zabawy

Pani  Janka

Skip to content